در سفرهای نوروزی چه بخوریم؟



سرپرست دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه آب‌هایی که در طول مسیر به صورت نهر و چشمه جاری شده‌اند، اغلب آلودگی میکروبی دارند و یا به انواع تخم انگل‌ها آلوده شدند، گفت: بهتر است خانواه‌ها برای شستن ظروف و لیوان‌های مورد استفاده در طول سفر از آبی که از منزل با خود آورده‌اند، استفاده کنند.

دکتر زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با میرات، گفت: آب‌هایی که در طول مسیر به صورت نهر و چشمه جاری شده‌اند، اغلب آلودگی میکروبی دارند و یا به انواع تخم انگل‌ها آلوده شدند. بنابراین بهتر است خانواه‌ها برای شستن  ظروف و لیوان‌های مورد استفاده در طول سفر، از آبی که از منزل با خود آورده‌اند استفاده کنند. زیرا ممکن است آب نهر و چشمه به دلیل سرازیر شدن فاضلاب‌های صنعتی انواع آلودگی‌های شیمیایی را داشته باشند  و سلامت بدن را به طور جدی به خطر بیاندازند. بر همین اساس توصیه می‌شود در طول سفر حتما آب معدنی بنوشند و یا قبل از حرکت و در منزل آب سالم را در چند بطری تمیز ریخته و در یخدان حمل کنند.

وی افزود: مسافران می‌توانند برای تهیه چای نیز، در یک فلاسک آبجوش به همراه برده و در طول راه از چای تمیز و مطمئن برای رفع خستگی و تمدد اعصاب استفاده کنند.

عبداللهی در پاسخ به اینکه خوردن چه غذایی در طول سفر مناسب است؟ گفت: مطمئن‌ترین راه این است که غذای ساده‌ای در منزل تهیه کرده و در یک ظرف خنک نگهداری کنند. همچنین غذایی که برای بین راه تهیه می کنند، نباید آبکی باشد.

وی با تأکید بر اینکه غذاهای آبکی مانند انواع خورشت، سریع‌تر فاسد می‌شوند، افزود: میکروب‌ها و باکتری‌ها در فضای مایع، محیط مناسب‌تری برای رشد و تکثیر دارند. غذاهای خشک مثل انواع کوکوها، کتلت، شامی، انواع دلمه‌ها ، انواع پلوها همراه با گوجه فرنگی، کاهو و خیار تازه و لیمو ترش که طی چهار مرحله سالم‌سازی سبزیجات شسته شده‌اند، غذاهای مناسبی برای سفر هستند.

انتهای پیام