گلایه بطحایی از فرایند سنتی وغیرقابل انعطاف آموزش و پرورش/ با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود



وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از بزرگترین سرمایه‌هایی که تا کنون از آن غافل بودیم و هنوز غافل هستیم «نیروی انسانی» است گفت: هر کدام از معلمان ما می‌توانند منشاء تحولات بزرگ در جامعه باشند؛ متاسفانه فرآیندهای اداری و سازمانی ما بسیار سنتی و غیرقابل انعطاف است.

به نویسنده میرات، سید محمد بطحایی در افتتاحیه مرحله دوم انتخابات نمایندگان فرهنگیان در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان که در اردوگاه باهنر برگزار شد با بیان اینکه این طرح تجربه جدیدی در آموزش و پرورش بود گفت: در آغاز کار به علت فضایی که حاکم بود نگرانیهایی وجود داشت اما استقبال خوبی از آن به عمل آمد و ظرف امروز و فردا دو نفر از فرهنگیان منتخب به جمع هیات امنا افزوده می‌شوند.

وی افزود: مهمترین رکن تحول منابع انسانی است. فضا و تجهیزات و برنامه ها نیز دارای سهمی در تحول هستند اما در مقایسه با نیروی انسانی قابل توجه نیست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش متحول نمی‌شود مگر با وجود نیروی انسانی تحول گرا اظهار کرد: یک سوال بسیار مهم وجود دارد و آن این است که کدام نیروی انسانی با چه ویژگی عامل تحول است؟. صاحب نظران دو ویژگی مهم را در این زمینه برشمرده اند که مورد نخست برخورداری از دانش ها و مهارتهای لازم است. تحول یعنی رسیدن به چشم اندازها؛ با «حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود».

بطحایی ادامه داد: زمانی تحول رخ می‌دهد که من نوعی به عنوان یک عضو از خانواده یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفره آموزش و پرورش از دانش و مهارت لازم برخوردار و دوم آنکه انگیزه لازم برای بکارگیری این مهارتها را در کار داشته باشم.

وی با اشاره به فرمایشات اخیر رهبری مبنی بر تحقق کمتر از ۱۰ درصدی برنامه‌های سند تحول بنیادین گفت: تا نیروی انسانی ما مهارت لازم را نداشته باشد و انگیزه لازم را در وجودش ایجاد نکنیم تحولی صورت نخواهد گرفت. تفاوت نظام آموزش و پرورش ما با سایر کشورها همین دو ویژگی نیروی انسانی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از بزرگترین سرمایههایی که تا کنون از آن غافل بودیم و هنوز غافل‌ایم نیروی انسانی است گفت: هر کدام از معلمان ما می توانند منشاء تحولات بزرگ در جامعه باشند، متاسفانه فرآیندهای اداری و سازمانی ما بسیار سنتی و غیرقابل انعطاف است.

بطحایی افزود: حرکتی که برای صندوق ذخیره شروع کردیم حرکتی است که می‌خواهیم بتدریج در همه سطوح تصمیم گیری آموزش و پرورش تعمیم‌اش دهیم و از این پتانسیل عظیم استفاده کنیم. به رهبری عرض کردم تا زمانی که معلم برای ایجاد یک زندگی در سطح متوسط ناچار به داشتن شغل دوم باشد نمی‌تواند شش دانگ همه هوش و حواسش به دانش آموزش باشد، اما همه مشکل ما معیشت معلم نیست. وی توقع دارد در مدرسهای که ده‌ها مسئله دارد، دست و پایش را باز بگذاریم تا مسئله‌ را حل کند.

ادامه دارد